Ankh – Faraon

Opis gry:

Ankh Faraon to duży dodatek do gry planszowej Ankh: Bogowie Egiptu, która jest trzecią częścią antycznej trylogii Erica M. Langa.

W tym dodatku gracze będą rywalizować o wpływy w Pałacu Królewskim, gdzie znajduje się postać Faraona, która może zmieniać zasady gry. Człowiek ten był łącznikiem między niebem a ziemią, zapewniając swojemu ludowi spokój i ochronę. Kiedy w egipskim panteonie wybuchł konflikt, faraon nie przyłączył się do żadnej ze stron, nie chcąc zakłócić delikatnej równowagi Maat. Bogowie musieli sami zadbać o swoje wpływy, wprowadzając do królewskiego pałacu swoich kapłanów. To tam właśnie wybuchnie następna bitwa trwającej wojny.

Faraon i Kapłani Reprezentowany przez złotą figurkę Faraon jest jednostką neutralną, zawsze znajduje się na mapie i nigdy nie można go zabić, chyba że jakiś efekt wyraźnie na to pozwala. W zależności od wyboru postaci Faraona (na przykład Tutanchamona albo Echnatona) będzie on w różny sposób wpływał na rozgrywkę. Z kolei Kapłani reprezentują swoich bogów. Każdy bóg posiada własnych 3 Kapłanów. Nie są oni umieszczani na Mapie, lecz na planszy Pałacu w ramach standardowej akcji Przyzwania jednostki.

Plansza Pałacu stanie się obok Mapy Egiptu drugą areną zmagań. Podzielona jest ona na cztery Komnaty: Izbę Praw, Salę Wojny, Sąd Cywilny i Salę Tronową. Na koniec każdego Wydarzenia Kontroli Monumentów kolejno w każdej Komnacie sprawdzana jest większość Kapłanów. Bóg, który kontroluje daną Komnatę, zwraca swoich Kapłanów do puli i rozpatruje efekt tej Komnaty. Czasami może to być dobranie wartościowej karty Polityki, a czasami zbudowanie Sfinska.

Sfinks to specjalny rodzaj Monumentu, którego nie można zbudować w standardowy sposób, a jedynie poprzez kontrolowanie Sali Wojny, której efekt pozwala na zastąpienie Sfinksem dowolnego innego Monumentu. Przez cały czas Sfinks liczy się jednocześnie jako Monument każdego innego rodzaju z wyjątkiem rozpatrywania Wydarzenia Większości Monumentów, kiedy to liczy się jako osobny rodzaj! Co więcej, Sfinksy posiadają specjalne moce w zależności od tego, jaki Faraon zostanie wybrany na początku gry.

Uwaga! To nie jest samodzielna gra. Do rozgrywki wymagana jest standardowa wersja gry Ankh: Bogowie Egiptu

 

Zawartość pudełka:

Figurki:
1 x złoty Faraon
3 x Kapłan Anubisa
3 x Kapłan Amona
3 x Kapłan Izydy
3 x Kapłan Horusa
3 x Kapłan Hator
3 x Kapłan Bastet
3 x Kapłan Tota
3 x Kapłan Seta
3 x Kapłan Ra
3 x Kapłan Ozyrysa

Pozostałe Komponenty:
5 żetonów Sfinksów
4 żetony Faraona
1 żeton Śmierci Faraona
5 kart Pomocy Gracza
5 kart Faraonów
40 kart Polityki
1 plansza Pałacu

Podstawowe informacje:

liczba graczy: 2-5
wiek: 14+
czas rozgrywki: 90 min
wydawca: Portal Games
autor: Eric M. Lang
wydanie: polskie

Ocena rozgrywki:

Losowość

Interakcja:

Złożoność

Okiem Gracza:

Najczęsciej zadawane pytania:

Czy dodatek Faraon jest kompatybilny z grą Ankh wydaną przez Kickstarter?

Tak, dodatek Faraon do gry Ankh: Bogowie Egiptu jest kompatybilny z grą Ankh wydaną przez Kickstarter. Nie ma żadnych problemów z połączeniem elementów z obu wersji gry. Jedyną różnicą jest to, że gra z Kickstartera zawiera dodatkowe cele i figurki, które nie są dostępne w polskiej edycji gry.

Co dodaje Faraon do gry Ankh?

Faraon to duży dodatek do gry Ankh: Bogowie Egiptu, który wprowadza nowy element do rozgrywki: planszę Pałacu, na której gracze będą rywalizować o wpływy w czterech komnatach. Dodatek dodaje też postać Faraona, który jest jednostką neutralną, ale może zmieniać zasady gry w zależności od wybranej karty. Dodatek zawiera też 31 nowych figurek, w tym kapłanów dla każdego z bogów i sfinksy, które są specjalnym rodzajem monumentów.

Jakie są zasady gry na planszy Pałacu?

Plansza Pałacu jest podzielona na cztery komnaty: Izbę Praw, Salę Wojny, Sąd Cywilny i Salę Tronową. Każda z nich ma swój własny efekt, który można aktywować, kontrolując większość kapłanów w danej komnacie. Kapłani są figurkami, które reprezentują bogów i można je przywoływać na planszę Pałacu w ramach standardowej akcji Przyzwania jednostki. Na koniec każdego Wydarzenia Kontroli Monumentów, kolejno w każdej komnacie sprawdza się, który bóg ma najwięcej kapłanów i rozpatruje się efekt tej komnaty.

Co to są sfinksy i jak je zbudować?

Sfinksy to specjalny rodzaj monumentów, które można zbudować tylko poprzez kontrolowanie Sali Wojny na planszy Pałacu. Efekt Sali Wojny pozwala na zastąpienie dowolnego innego monumentu na mapie sfinksem. Sfinksy liczą się jednocześnie jako monument każdego innego rodzaju, z wyjątkiem rozpatrywania Wydarzenia Większości Monumentów, kiedy to liczą się jako osobny rodzaj. Sfinksy mają też specjalne moce, które zależą od tego, jaki Faraon został wybrany na początku gry.

Jak wpływa Faraon na rozgrywkę?

Faraon jest jednostką neutralną, która zawsze znajduje się na mapie i nigdy nie można jej zabić, chyba że jakiś efekt wyraźnie na to pozwala. Na początku gry wybiera się jedną z kart Faraona, która określa, jak Faraon wpływa na grę. Niektóre z kart Faraona mogą zmieniać zasady gry, np. zmniejszając liczbę akcji, zwiększając liczbę wyznawców lub zmieniając sposób liczenia punktów uwielbienia. Inne karty Faraona mogą wpływać na przebieg bitew, np. zmieniając siłę jednostek, dodając lub usuwając karty bitwy lub zmieniając kolejność rozstrzygania regionów.

Skąd mogę dowiedzieć się więcej o grze Ankh i jej dodatkach?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o grze Ankh i jej dodatkach, możesz odwiedzić stronę wydawcy Portal Games lub obejrzeć prezentację dodatków do gry Ankh na stronie okiem gracza.pl.

Redakcja okiemgracza.pl
Redakcja okiemgracza.pl

Arkadiusz,,Święty,, Świętoń, Mateusz ,,Owca,, Owczarek

Zapaleni miłośnicy gier planszowych, którzy od dziesięciu lat eksplorują różnorodny świat tych gier. Ich pasja do gier wykracza poza zwykłą rozrywkę; wolne chwile poświęcają na szczegółową analizę nowych gier, zagłębiając się w ich mechanikę, strategie i elementy tematyczne. Ich podejście do gier jest zarówno intelektualne, jak i przyjemne, co czyni ich szanowanymi postaciami w społeczności graczy.

Ocena ogólna:

5/5