
Opis gry:
Weather Machine to skomplikowana gra planszowa zaprojektowana przez Vitala Lacerdę (On Mars, Kanban EV), w której gracze wchodzą w role naukowców próbujących ulepszyć generator pogody stworzony przez genialnego profesora Lativa.
Generator miał za zadanie zapewniać idealną pogodę na świecie – farmy czasem potrzebują deszczu, a wypoczywający chcą wiecznego słońca. Jednak okazał się maszyną wadliwą – jego działanie wpływa na pogodę w innych miejscach na świecie. Celem naukowców jest przeprowadzanie eksperymentów i badań nad pogodą, publikowanie prac naukowych, dzięki którym uda się poprawić maszynę, a może nawet zdobyć za to Nagrodę Nobla. Podobnie jak w poprzednich grach duetu Vital Lacerda i Ian O’Toole, tak i tutaj spotkacie się z artystycznym arcydziełem. Duża kolorowa plansza, kilkadziesiąt spersonalizowanych meepli robotów, a do tego drewniane znaczniki ksiąg, które zastąpiły zwykłe tekturowe żetony.
Wasze Pracownie Rozgrywka w Weather Machine składa się z serii rund, a każda z nich dzieli się na 3 fazy: Tur Graczy, Uruchomienia Generatora Pogody i Końca Rundy. Pracownia (plansza gracza) to wasze centrum dowodzenia, składające się z kilku głównych obszarów. W Warsztacie, znajdującym się z prawej strony, będziecie przechowywać Roboty i Chemikalia, a także tworzyć nowe prototypy wykorzystując Części Maszyn. Z kolei znajdujące się w środku tory Zezwoleń — takie jak Badania, Rozwój i Nauka — są niejako waszymi zasobami i pozwalają wykonać poszczególne akcje.
Miejsce badań Plansza gry składa się z 4 głównych Lokacji, a każda z nich oferuje wiele akcji do wykonania. W obszarze Zaopatrzenia będziecie mogli zbudować nowe Roboty, rozbudować swój Warsztat albo zdobyć Chemikalia. Rząd pozwoli wam sprzedać Część Maszyny lub uzyskać Dotacje. W Laboratorium przygotujecie Eksperyment i opublikujecie wyniki swoich Badań, z kolei w obszarze Badań i Rozwoju dokonacie Przełomu, czyli zbudujecie prototyp na podstawie swoich Badań, za co też otrzymacie punkty i nagrody. Aby wykonać daną akcję, musicie umieścić na niej swój meepel Naukowca i wydać określone Zezwolenia.
Koniec gry Gra dobiegnie końca, jeżeli zostanie spełniony jeden z czterech warunków: ktoś z was otrzyma Nagrodę Nobla, na wystawce zostanie umieszczony ostatni kafel Eksperymentu, Rządowy Generator zostanie ukończony albo wszystkie pola Badań w Lokacji Badań i Rozwoju będą zajęte. Aby wyłonić zwycięzcę, dodajcie do aktualnego stanu punktów: liczbę punktów zgodną z końcowymi pozycjami znaczników na torach Grantów, po 5 punktów za każdy spełniony kafel Celu i 5 punktów za zdobytą Nagrodę Nobla. Gracz z największą liczbą Punktów Klimatu najbardziej przysłuży się naszej planecie i zwycięży!
Zawartość pudełka:
1 plansza Gry
4 Pracownie (po 1 na gracza)
1 Instrukcja i 4 Arkusze Pomocy
4 pionki Naukowca
48 Robotów
4 znaczniki Punktacji
20 znaczników Zezwolenia
4 znaczniki Inicjatywy i 4 znaczniki kolejności Tury
12 znaczników Grantów
24 znaczniki Przełomu
3 znaczniki Rządu
Lativ, jego Asystent i 5 Robotów Lativa
12 znaczników Cytatu i 5 znaczników Blokad
12 znaczników Nagrody i 1 Nagroda Nobla
10 znaczników Badań Rządowych
15 znaczników Badań Laboratoryjnych
10 znaczników Badań i Rozwoju
25 Chemikaliów
15 kafli Gwałtownej Pogody
15 kafli Eksperymentów
30 kafli Warsztatu
15 kafli Dotacji i 12 kafli Inwestycji
36 kafli Celu w 4 zestawach
50 Części Maszyny
Podstawowe informacje:
liczba graczy: 1-4
wiek: 14+
czas rozgrywki: 60-150 min.
wydawca: Portal Games
autor: Vital Lacerda
wydanie: polskie
Ocena rozgrywki:
Losowość
Interakcja:
Złożoność
Okiem Gracza:
Najczęsciej zadawane pytania:
Czym jest gra Weather Machine?
Weather Machine to zaawansowana gra planszowa dla doświadczonych graczy, zaprojektowana przez Vitala Lacerdę (On Mars, Kanban EV). W grze wcielacie się w naukowców, którzy współpracują z profesorem Lativem, twórcą generatora pogody. Waszym zadaniem jest prowadzenie eksperymentów i badań nad pogodą, publikowanie prac naukowych i udoskonalanie generatora, który ma zapewnić idealną pogodę na świecie. Gra jest pełna wyzwań i decyzji, a także pięknie ilustrowana przez Iana O’Toole.
Czy Weather Machine jest samodzielną grą?
Tak, Weather Machine jest samodzielną grą i nie wymaga żadnych innych gier lub dodatków do rozgrywki.
Jak działa mechanika gry Weather Machine?
Gra Weather Machine polega na przesuwaniu pionków po planszy i wykonywaniu zadań z kart, które losuje się za pomocą butelki. Za każdą dobrą odpowiedź lub wykonanie zadania zdobywa się żeton kupidyna. Gra kończy się, gdy jedna z par lub osoba dotrze do środka planszy. Wygrywa para lub osoba, która ma najwięcej żetonów kupidyna. Gra ma dwie opcje: na jedną lub kilka par. Gra składa się z szeregu rund, a każda z nich dzieli się na 3 fazy: Tur Graczy, Uruchomienia Generatora Pogody i Końca Rundy. W Turze Graczy, gracze mogą wykonywać akcje w czterech głównych Lokacjach: Zaopatrzenie, Rząd, Laboratorium i Badania i Rozwój. Każda Lokacja oferuje różne możliwości, takie jak budowanie Robotów, zdobywanie Dotacji, przygotowywanie Eksperymentów, publikowanie Badań czy dokonywanie Przełomów. Aby wykonać akcję, gracz musi umieścić na niej swój pionek Naukowca i zapłacić odpowiednie Zezwolenia. Zezwolenia są zasobami, które można zdobywać i wydawać w trakcie gry. Są trzy rodzaje Zezwoleń: Badania, Rozwój i Nauka. W fazie Uruchomienia Generatora Pogody, sprawdza się, czy pogoda na świecie jest stabilna. Jeśli nie, to może dojść do Gwałtownej Pogody, która wpłynie na Lokacje i zasoby graczy. W fazie Końca Rundy, sprawdza się, czy spełnione są warunki końca gry. Jeśli tak, to gra się kończy i podlicza się punkty. Jeśli nie, to przechodzi się do następnej rundy.
Czy gra Weather Machine wpływa na liczbę graczy lub czas gry?
Gra Weather Machine jest przeznaczona dla 1 do 4 graczy i trwa około 60 do 150 minut1. Gra jest skomplikowana i wymaga dużo planowania i analizy. Gra jest też zależna od losowości kości i kart, co może wpłynąć na przebieg i długość gry.
Jak przebiega rozgrywka?
Rozgrywka w Weather Machine składa się z szeregu rund, a każda z nich dzieli się na 3 fazy: Tur Graczy, Uruchomienia Generatora Pogody i Końca Rundy. W fazie Tur Graczy, gracze na przemian wykonują po jednej akcji, używając swoich znaczników Zezwolenia i Robotów. Akcje polegają na poruszaniu się po planszy, zmienianiu pogody w regionach, ulepszaniu generatora pogody, badaniu chemikaliów, zdobywaniu nagród i cytując Lativa. W fazie Uruchomienia Generatora Pogody, sprawdza się, czy generator działa prawidłowo i czy nie powoduje katastrof naturalnych. W fazie Końca Rundy, przygotowuje się planszę do kolejnej rundy, usuwając znaczniki Blokady, przesuwając kafle Gwałtownej Pogody i sprawdzając warunki końca gry.

Redakcja okiemgracza.pl
Arkadiusz "Święty" Świętoń, Mateusz "Owca" Owczarek, Michał "Foka" Zając
Zapaleni miłośnicy gier planszowych, którzy od lat eksplorują różnorodny świat tych gier. Ich pasja do gier wykracza poza zwykłą rozrywkę; wolne chwile poświęcają na szczegółową analizę nowych gier, zagłębiając się w ich mechanikę, strategie i elementy tematyczne. Ich podejście do gier jest zarówno intelektualne, jak i przyjemne, co czyni ich szanowanymi postaciami w społeczności graczy.
Jest jeszcze Piątkowski Klub Planszowy, działający na północy Poznania. Spotkania odbywają się w każdą niedzielę na Fort Va od godz.…