Zaginiona Wyspa Arnak

Opis gry:

Na odległej wyspie otoczonej tajemniczymi wodami naukowcy znaleźli dowody na istnienie starożytnej cywilizacji. Zostań liderem ekspedycji, która odkryje ukryte miejsca, znajdzie zapomniane artefakty, zmierzy się z przerażającymi strażnikami i rozwiąże zagadkę, jaka kryje się na wyspie.

Zaginiona wyspa Arnak to gra łącząca elementy tworzenia talii i umieszczania robotników. Gracze będą podróżować po planszy i odkrywać nowe obszary, sprawnie zarządzając zebranymi zasobami. Oprócz typowych efektów dostępne karty będą służyć również do umieszczania pracowników, a w miarę odkrywania kolejnych części wyspy, pojawią się zupełnie nowe akcje, które będziemy mogli wykorzystać. Niektóre z nich będą wymagały posiadania określonych zasobów, dlatego ważne będzie stworzenie mocnej bazy.

Jak to działa?
Celem każdego gracza jest poprowadzenie ekspedycji badawczej na nieodkrytą dotąd wyspę Arnak i odkrycie tajemnic zaginionej cywilizacji.

Gracze będą wyposażać swoje ekspedycje w użyteczne przedmioty, badać dżunglę w poszukiwaniu tajemniczych artefaktów i ciekawych stanowisk archeologicznych, pokonywać strażników tych miejsc i – co najistotniejsze – prowadzić badania na podstawie odkryć, które mogą doprowadzić do znalezienia zaginionej świątyni.

Za swoje osiągnięcia gracze zdobywają punkty, które na końcu gry wskażą, kto poprowadził najbardziej udaną ekspedycję.

Dlaczego pokochasz tę grę?
Zaginiona wyspa Arnak to złożona, wielopoziomowa planszówka, którą za każdym razem będziemy odkrywać na nowo. Ograniczenie do jednej akcji na turę zmusza graczy do podejmowania trudnych decyzji i pozwala za każdym razem opracować zupełnie inną strategię działania na podstawie dostępnych opcji. Choć mogłoby się wydawać, że gra posiada wiele elementów losowych, tak naprawdę mają one znaczenie jedynie dla tworzenia niepowtarzalnych układów początkowych. Sama rozgrywka jest ciągiem trudnych, taktycznych wyborów, z których każdy wpłynie na ostateczny wynik. Plansza gry jest dwustronna i oferuje dwa różne warianty gry. Na początku polecamy skorzystanie ze strony ze Świątynią Ptaka. Gra na stronie ze Świątynią Węża ma specjalne zasady opisane na końcu instrukcji.

 

Zawartość pudełka:

dwustronna plansza główna
4 dwustronne planszetki graczy
dwustronna plansza zasobów
110 kart
8 drewnianych pionków archeologów
8 drewnianych znaczników badań
16 kafelków stanowisk archeologicznych
16 kafelków bożków
15 kafelków strażników
12 kafelków asystentów
18 kafelków nagród naukowych
24 kafelki świątyni
5 kafelków blokady
15 kafelków akcji przeciwnika
27 kartonowych żetonów monet
27 kartonowych żetonów kompasów
16 plastikowych tabliczek
12 plastikowych grotów strzał
9 plastikowych klejnotów
10 kafelków rezerwowych
znacznik pierwszego gracza
kartonowe księżycowe berło
notes
4 karty pomocy
instrukcja

Podstawowe informacje:

liczba graczy: 1-4
wiek: 12+
czas rozgrywki: 30-120
wydawca: Rebel
autor: Elwen, Mín
wydanie: polskie

Ocena rozgrywki:

Losowość

Interakcja:

Złożoność

Okiem Gracza:

Najczęsciej zadawane pytania:

Czy mogę wykonać więcej niż jedną akcję na turę?

Nie, każdy gracz może wykonać tylko jedną akcję na turę. Możesz jednak wykonać dodatkową akcję darmową, jeśli posiadasz odpowiednią kartę lub artefakt.

Czy mogę używać kart i artefaktów, które nie są w mojej talii?

Tak, możesz używać kart i artefaktów, które są na planszy, na stole lub na swojej planszy gracza. Nie musisz ich mieć w ręce, aby z nich skorzystać.

Czy mogę odkrywać nowe obszary na wyspie, jeśli nie mam wystarczających zasobów?

Nie, musisz mieć wymagane zasoby, aby odkrywać nowe obszary. Zasoby te są pokazane na krawędziach planszy. Jeśli nie masz ich, nie możesz się tam ruszyć.

Czy mogę zmienić kolejność kart w mojej talii?

Nie, nie możesz zmieniać kolejności kart w swojej talii. Musisz tasować swoją talię, gdy nie masz kart do dobierania. Nie możesz też zaglądać do swojej talii, chyba że masz kartę lub artefakt, który ci na to pozwala.

Czy mogę odrzucić kartę z ręki, aby zyskać zasób?

Tak, możesz odrzucić dowolną kartę z ręki, aby zyskać jeden zasób podstawowy (moneta, lina lub butelka). Możesz to zrobić raz na turę, jako akcję darmową.

Czy mogę używać kart i artefaktów, które są na planszy, jeśli nie mam pracownika na tym polu?

Tak, możesz używać kart i artefaktów, które są na planszy, nawet jeśli nie masz tam pracownika. Nie musisz płacić dodatkowego kosztu, aby z nich skorzystać.

Czy mogę używać kart i artefaktów, które są na planszy, jeśli jest tam pracownik innego gracza?

Tak, możesz używać kart i artefaktów, które są na planszy, nawet jeśli jest tam pracownik innego gracza. Nie musisz płacić dodatkowego kosztu, ani nie wpływa to na pracownika innego gracza.

Czy mogę używać kart i artefaktów, które są na planszy, jeśli jest tam strażnik?

Nie, nie możesz używać kart i artefaktów, które są na planszy, jeśli jest tam strażnik. Musisz najpierw pokonać strażnika, aby uzyskać dostęp do tych kart i artefaktów.

Czy mogę pokonać strażnika, jeśli nie mam wystarczającej siły?

Nie, musisz mieć wystarczającą siłę, aby pokonać strażnika. Siła jest pokazana na karcie strażnika. Jeśli nie masz jej, nie możesz się z nim zmierzyć.

Czy mogę pokonać strażnika, jeśli nie mam pracownika na tym polu?

Nie, musisz mieć pracownika na tym polu, aby pokonać strażnika. Nie możesz wysyłać pracownika na pole z strażnikiem, jeśli nie masz wystarczającej siły.

czy są dodatki do gry Tajemnicza Wyspa Arnak?

Tak, są dwa dodatki do tej gry planszowej, które wprowadzają nowe elementy i zasady. Oto krótki opis każdego z nich:

Zaginiona wyspa Arnak: Przywódcy ekspedycji – ten dodatek dodaje sześciu unikalnych przywódców, którzy mają specjalne zdolności i warunki początkowe. Dzięki temu każdy gracz może wybrać inną strategię i styl gry. Dodatek zawiera także nowe karty, artefakty i świątynie.
Zaginiona wyspa Arnak: Poszukiwania ekspedycji – ten dodatek dodaje nową planszę badań, która pozwala graczom odkrywać nowe obszary i zdobywać nowe nagrody. Dodatek zawiera także nowe karty, artefakty, strażników i namioty.

Redakcja okiemgracza.pl
Redakcja okiemgracza.pl

Arkadiusz "Święty" Świętoń, Mateusz "Owca" Owczarek, Michał "Foka" Zając

Zapaleni miłośnicy gier planszowych, którzy od lat eksplorują różnorodny świat tych gier. Ich pasja do gier wykracza poza zwykłą rozrywkę; wolne chwile poświęcają na szczegółową analizę nowych gier, zagłębiając się w ich mechanikę, strategie i elementy tematyczne. Ich podejście do gier jest zarówno intelektualne, jak i przyjemne, co czyni ich szanowanymi postaciami w społeczności graczy.

Ocena ogólna:

5/5